Malá velká podnikatelská prohra? Ne, jen dlouhá řada zkušeností :-).
Catch – a – bug neboli chytátko na brouky objevil můj kamarád Honza při svém pobytu ve Velké Británii a asi dva roky mluvil o tom, že by ho tady chtěl prodávat. Ukázali jsme pár vzorků známým a nabyli dojmu, že to půjde a bude to legrace.
Počeštila jsem název. Martin Herčík nám vyrobil krásné logo. Definovali jsme cílové skupiny, kanály k jejímu oslovení, připravili web a nakoupili od německého výrobce nejmenší možné množství – 500 kusů. Na zboží jsme čekali osm týdnů. Precizní německý výrobce se nás vůbec neobtěžoval informovat o tom, v jakém stavu je dodávka a zda/kdy ji obdržíme.
Po slavnostním příjezdu Kačabuků začala prodejní kampaň. PPC, RTB, bannery, PR články. Drtivá většina probíhala online. Dohodli jsme se s několika úspěšnými online obchody, nabízejícími různé legrácky a vychytávky, aby nás zařadili do sortimentu. Líbilo, se, líbilo – všichni oceňovali vtipný nápad. konečně někdo pomohl těm ubohým ženám, které se bojí hmyzu, a zároveň zachránil řadu hmyzích životů. Ale nedělo se nic. Nekupoval to prostě NIKDO. Osobními kontakty jsem prodala asi stovku kusů, další stovku jsme rozdali v rámci reklamních kampaní. Zbytek trčel ve firmě.
Honza se rozhodl, že tedy zaplatíme opravdové profíky, aby nám s tím pomohli, a povolal Readers Digest s jejich databází odběratelů a vyladěným marketingem. Zazpívali deset tisíc za jednu obesílku jejich databáze + 3500 za vytvoření html e-mailu. Skřípěla jsem zuby, ale byla jsem ochotna přiznat vlastní neschopnost a tak jsem kývla.
Připravili jsme první návrh html-mailingu. Všechno špatně, musí se celé předělat. Měla jsem spoustu pochybností o tom, nakolik se předělávkou zvýší efektivita prodeje, ale mlčela jsem a říkala si, že se učím od větších profíků, než jsem sama. Pro jistotu jsem i s nimi ověřovala správné nastavení ceny a způsobu prodeje. Ne, tady problém není, máme jen špatně reklamu. Po dvou týdnech plánování se slavnostně spustila akce.
A jak to celé dopadlo? Inu… na základě velké a profesionální reklamy se prodaly celkem 3 kusy. Nikdo neví, proč… takovou dokonalou kampaň jsme měli… dobré načasování, správně zacíleno, cena dobře. Dodavatel odvedl dokonalou práci. Chyba je zjevně na straně zadavatele.
Co dodat? Že mě některé zkušenosti stály víc? Že je někdy dobré ověřit si v praxi, že velké mezinárodní firmy často nedělají věci lépe než malé české firmy – protože „vždycky je to jen o lidech“? Že ne každý nápad na trhu prorazí? Otázek si můžeme položit stovky.
Website Kačabuku nám přinesla několik klientů, kteří od nás chtěli udělat stejný/podobný web pro jejich produkt. Peníze jsou zpátky, jen trochu nečekanou formou.
(RIP, Kačabuku).


DALŠÍ ČLÁNKY:
Jsem inspirátor, zrcadlo, interní tlumočník, analytik, gramodeska i postrkující šťoura. Pomáhám lidem zhmotňovat jejich podnikatelské plány.
Bc. Martina Hyndráková, MBA
+ 420 777 746 618
martina@hyndrakova.cz
Facebook: @hyndrakova