Vyberte stránku

„Pokud se v pracovním životě nudíte, pořiďte si externího konzultanta“, informovala minulý týden moje klientka stovku účastníků konference, na které přednášela. Stála po boku renomovaných řečníků, za které se platí bambilion. Poprvé na pódiu. První prezentace. Poprvé ozvučená. Modří věděli, ostatní nepoznali… a tak to má být.

Přemýšlela jsem nad tím, čím svým klientům asi nejvíc prospívám. A vzpomněla jsem si na pár oblíbených hlášek, které s úspěchem používám roky a mohu je nasdílet i dál. Nic světoborného. Samé malé, ale zato sakra frekventované a účinné věci.

Dýchej

Stovky telefonátů, kterým říkám parkovací. „Dýchej…“, zní moje nejčastější reakce na úvodní sekvenci z druhé strany, popisující nějakou anomálii v každodenním provozu (Dostali jsme výpověď z nájmu, vyhodil jsem ředitele a nemám nikoho místo něj, zítra sem jedou natáčet z Novy atp). Cílem je získat znovu nadhled, odstup od prvotní emoce, popřípadě zrušit vnitřní paniku. Podle toho, co máme na stole za téma.

„Ďyť dejchám… no jo, už dejchám… tak jo, už dýchám“.
Prima. Tak můžeme dál. Ještě jednou: Co se tedy vlastně stalo? Ale od začátku, ne od prostředka…
Teď už se dostaneme dál. Bez toho dýchacího úvodu bychom se ještě dlouho zmítali v informačním chaosu.

Logika

„Ty děláš pořád stejnou chybu.“ spílám jim a oni už se smějí, protože vědí, že to je ve skutečnosti jen první část souvětí, které končí slovy „…používáš logiku. To nesmíš!“.

V téhle větě je spousta pravdy a osvobozující energie zároveň. Chybí v ní ještě slovo „svoji“ – ve smyslu svoji logiku. To už ale nahlas nezní, protože si na místo „doběhne“ samo formou tichého uvědomění v průběhu dalšího rozhovoru. Po prvním uvolnění už jsme totiž schopni rozebrat situaci z pohledu druhé strany, pochopit co a proč se stalo a najít recept jak to vyřešit.

Koleda

„Koleda koleda, Štěpán Štěpán“. Často říkáme namísto věty jen to jméno. Jde o kódové označení pro situaci „Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne“. Výborně se hodí při komunikaci s odposlechem – ve chvílích, kdy potřebujete klientovi naznačit, že dle Vašeho názoru situace dokulminovala do bodu, kdy jeho podřízený/dodavatel testuje jeho toleranci už tak intenzivně, že je načase zareagovat důrazněji.

Kdo chce kam

„Kdo chce kam, pomůže si sám“. Opět platí pravidlo, že se říká jen jedna polovina souvětí a je jen na Vás, která to bude. Většinou je to ta první. Brilantní formulace, která nepotřebuje vysvětlování.  Velmi frekventovaná. Autorkou je Šárka Lukešová, moje kamarádka a klientka v jedné osobě.

Červené kolečko

Nevěřili byste, co všechno se dá převést na barvy. „Je to buď moc červený, nebo moc modrý“ (Klientovi se nelíbí ani jedna varianta řešení, ať se snažíme sebevíc). „Uvědom si, že zatímco Ty si představuješ modrou kostku, on si asi představuje červenou kouli. Logicky se tedy pk nemůžete shodnout. Nestálo by za to si to nakreslit?“ (varianta rčení „Já o voze, ty o koze“, jen manažersky sofistikovanější). Výhoda barev a tvarů je v tom, že převedení hovoru do jednoduchých schemat vždy povolí atmosféru a umožní změnit úhel pohledu.

My si nerozumíme

Naučila jsem se vědomě nahrazovat větu „Ty mi nerozumíš“ větou „My si nerozumíme“. Úplně to mění strukturu všech rozhovorů. Tahle věta otupuje špičky, přináší pokoru, otevírá prostor. Děkuju za ni Petrovi Nůskovi.

Dopředu a nahoru

„Zaměřme se na to, co nás posune dopředu a nahoru, ne zpátky a dolů“. Jednoduchá analogie, která stoprocentně funguje. Přestáváme se hrabat v minulosti, křivdách, analýzách rok starých rozhovorů. Okamžitě přepínáme na budoucnost a hledání konstruktivních scénářů.

Asi má čtyřku v Beranu

Slyšeli už jste o numerologické astrologii? Je to vědní obor, který v sobě kombinuje zásadní pilíře astrologie a numerologie a vytváří z nich silný celek, o který můžete bezpečně opřít svoje budoucí životní scénáře. Umožňuje precizně predikovat budoucnost, ale i odůvodňovat současné dění nebo chování živých organismů. Pokud má někdo 4 v Beranu, dá se v podstatě napsat jeho charakterový profil a komplexní předpověď jeho života už jen z této charakteristiky. Čísel je 9, znamení 12, počet kombinací je tedy nepřeberný.
Ne, nejsem blázen. Tenhle obor jsme s kolegy vymysleli proto, abychom si díky jeho kombinacím mohli bezpečně označovat situace, kdy někdo opírá své předpoklady o velmi málo relevantní zdroje, což nám dává právo intenzivně pochybovat o budoucích výsledcích jeho snažení. Jinými slovy, buď lže, nebo nás vodí za nos, nebo říká nesmysly.

… a co myslíš Ty?

Všechny odpovědi na své otázky si moji klienti nosí v sobě. Jen to z nich dostat :- ). Ráda poradím na základě vlastních zkušeností, ale ještě mnohem raději sleduji, jak s použitím pár dobrých koučovacích otázek ve správnou chvíli vytáhnu stejně kvalitní výstup z toho, kdo se ptá.

A to je asi v kostce všechno.

 

 

Martina Hyndráková

DALŠÍ ČLÁNKY:

Serendipita

„Inovace, uváděné jako příklady serendipity, vznikly v hlavách lidí, schopných vidět mosty tam, kde ostatní vidí propasti, a kreativně propojovat věci a děje na základě zdánlivě nesouvisejících, přesto významných vazeb.
Šance na objev je událost.
Serendipita je schopnost.“
 Wikipedie

Synektika

„Všechny věci bez ohledu na jejich rozdílnost mohou být nějak spojeny, ať už fyzicky, psychologicky nebo symbolicky.“ (Roukes, 1988).

Synektika je metoda řešení problémů, pracující s analogiemi a metaforami.

Kdo chce kam…

… pomůže si sám“ 

Šárka Lukešová

Jsem inspirátor, zrcadlo, tlumočník, analytik, gramodeska i postrkující šťoura. Pomáhám lidem zhmotňovat jejich podnikatelské sny.

Bc. Martina Hyndráková, MBA
+ 420 777 746 618
martina@hyndrakova.cz


Pracuji nárazově, ale i projektově. Za úvodní hodinovou schůzku, kde společně tvarujeme zadání a "oťukáváme se", neplatíte. Ze schůzky připravím krátké shrnutí s naceněním dle náročnosti práce. Práci zaznamenávám ji doTimeSheetu a fakturuji měsíčně zpětně. Osobní údaje klientů chráním dle potřebných standardů.